En sund själ i en sund kropp!

Jag tror att genom få kroppen att må bra så känner vi oss också starkare. Och vem kan inte hålla med om att när vi känner oss mentalt starkare så blir vi också gladare och får en mer positiv utstrålning? För min egen del är också det viktigt att orka stå långa timmar vid operationsbordet vilket kan vara slitsamt för nacke och rygg, och även ha kraft att arbeta dagar och nätter, ibland upp till tre dygn i rad.

Vetenskapligt råder det inga tveksamheter om att lagom motionsdos får hjärtat att bli starkare och konditionen att bli bättre, och så länge som man ägnar sig åt en motionsform som inte ger förslitningsskador eller andra problem som är det bara positivt att röra sig regelbundet.

Motion måste vara roligt om man ska kunna ha motivationen uppe, och det får inte bli ett måste eller för jobbigt. Alla måste hitta sin egen nivå och sitt eget sätt. Jag tycker personligen att det är tråkigt att jogga eftersom jag får ont i knät och jag tycker att det är jobbigt för nacken när jag simmar, men jag har kommit fram till att cykling passar mig.

Cykling är ett sätt att få konditionsträning utan att belasta knän och fötter, och det ger en bra träning för bålen. Dessutom så kan jag cykla året runt och det är något som går att utöva både i grupp och ensam, och man kommer ut i naturen.

Om du har genomgått en operation, framför allt om du har fått bröstimplantat, så är det viktigt att den första tiden inte ägna sig åt någon träningsform som innebär att du "hoppar och skumpar" såsom aerobics eller powerwalks. Jag brukar därför rekommendera att man när man vill börja träna efter den första läkningsperioden så kan man försiktigt börja med motionscykling.

Fråga mig vilka träningsföreskrifter som gäller för dig efter det ingrepp som som du har gjort eftersom det kan finnas särskilda omständigheter i just ditt fall. Klicka här för att komma tillbaka till Frågor & Svar.

/Johan Thorfinn, plastikkirurg

plastikguiden cyckling